Usein käytetyt F1-termit

Laatikko

Kun kuljettajaa käsketään “box, box”, se tarkoittaa, että hänen on tehtävä varikkopysähdys. Tämä johtuu siitä, että ryhmän radion yläpuolella oleva “box” kuulostaa selkeämmältä kuin “kuoppa”, joten on vähemmän vaaraa, että viestintävirhe johtaa virheeseen. Vaikka toiset sanovat, että ilmaus tulee saksankielisestä sanasta “boxenstopp”, se viittaa maalattuun laatikkoon joukkueen autotallin ulkopuolella, jossa varikkopysähdyksiä pidetään.

Rakkulien muodostuminen

Kun rengas kuumenee liikaa, se voi rakkuloitua. Tämä saattaa saada kumin pehmentymään ja hajoamaan helpommin, mikä heikentää pitoa ja suorituskykyä. Rakkulat voivat vaikuttaa renkaan koko pinta-alaan tai yksinkertaisesti pieneen kaistaleeseen, joka näyttää olevan katkeamaton viiva, kun sitä katsotaan ajoneuvon kameran läpi.

Kuljettajat pyrkivät välttämään rakkuloiden muodostumista, koska se vähentää renkaan tarjoamaa pitoa, ja kun rakkula syntyy, sitä voi olla vaikea poistaa. Tämän seurauksena ajoneuvojen on hidastuttava entisestään, jotta rakkuloita ei pahennettaisi. Rakkulat ovat jo aiheuttaneet täydellisiä rengasvaurioita, jotka ovat erityisen vaarallisia suurilla nopeuksilla.

Jarrujen jännitys/tasapaino

F1-autoissa on jarrut jokaisessa pyörässä, mutta etu- ja takapyöriin kohdistetun jarrutusvoiman määrää voidaan säätää kunkin kulman tarpeiden mukaan. He tekevät sen säätämällä ohjauspyöränsä säätimiä, minkä he tekevät useita kertoja kierrosta kohti. Se ilmaistaan ​​yleensä jarrutasapainon (tai harha) eteenpäin- tai taaksepäinliikkeenä.

Jotta F1-auto hidastuisi ja mutkistaisi, jarrujen tasapainon on oltava täydellinen. Jos käytät liikaa etusuuntaa, autolla on vaikeuksia kääntyä, mutta jos kohdistat liikaa taakse, auto pyörii. Jokaisen kilpailun ajan kuljettajien on selviydyttävä tästä vaikeudesta tekemällä säätöjä vaihtelevien pitotasojen ja auton pienemmän painon mukaan, kun se palaa polttoaineen läpi.

Yhdiste

F1-renkaat eivät ole kaikki samanlaisia: Pirelli tarjoaa viittä erillistä rengasseosta (kolme kutakin GP:tä kohti), sekä välirenkaan märille olosuhteille ja märän renkaan sadepäiviin. Yhdisteet koostuvat erilaisista kumista, polymeeristä, rikistä ja muista komponenteista. Yleensä mitä pehmeämpi seos on, sitä nopeampi se on yhden kierroksen aikana, mutta se on myös vähemmän kestävä.