Suomalaiset f1kuljettajat kautta aikojen

Suomalaiset F1-kuljettajat

Suomen Formula 1 -historiaan mahtuu paljon protagonisteja eri vuosikymmeniltä. Viime vuosina olemme nauttineet useista F1-sarjan suomalaisista kuljettajista. Heillä on ollut loistavia suorituksia ja voimakkaita rykäisyjä.

Tutustu tarkemmin Suomalaisiin F1-kuljettajiin tällä sivulla – kaikkina aikoina:

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen on yksi Suomen tunnetuimmista F1-kuljettajista. Hän kilpaili maailmanmestaruusluokassa vuosina 2007–2013 ja taisteli paalupaikoista.

Heikki syntyi Suomessa 1981. Vuonna 1994 hän alkoi kartingkilpailla. Vuonna 1999 hän sopi sopimuksen Mercedeksen Formula Renault -tiimin kanssa. Vuonna 2000 hänet nimettiin Renault F1-junioritiimiin. Heikki osallistui moniin F3-, GP2- ja F3000 -kilpailuihin seuraavien vuosien aikana ja voitti monta taistelua. Vuonna 2006 hän valittiin McLaren-Mercedesvoiman koeajokuljettajaksi eturatkaisulla suuriin Formula 1 -sarjan kilpailuihin. Vuonna 2007 hän solmi sopimuspaketin McLaren-Mercedesvoiman kanssa ja tuli pysyväksi joukkueen johtajaksi.

Heikkisen ensimmäinen voitto tapahtui Italiassa 2008 Monzan kilpailussa. Hän voitti pole position -lautaset ja kilpailun. Hän aloitti uransa myös Lotus, Toyota, Mercedes ja Williams Martini Racing Teamin kanssa vuosina 2010–2019. Vuonna 2018 hän liittyi Formula 1 -yhtiöön.

Mika Häkkinen

Mika Häkkinen on suomalainen ex-F1-kuljettaja. Hän voitti maailmanmestaruuden vuonna 1998 ja 1999. Hän ajoi F1-kilpailuja vuosina 1991-2001. Hänen kilpailuihinsa osallistui 106, joista 20 voitti.

Häkkinen aloitti uransa mekaanisessa Porsche-sarjassa 1989. Sen jälkeen hän siirtyi Lotus-foorumiin, mutta ei saavuttanut tavoitettaan. Siitä syystä muut joukkueet muodostivat McLarenin ja Häkkinen aloitti F1-autourheilun kaudella 1993. Hänestä tuli tunnettu nimellä “The Flying Finn”.

Vuodesta 1995 lähtien sopimustaan eteenpäin velvoittanut McLaren oli esillä upean viimeisen liuskekiven tuloksella. Tämän jälkeen he siirtyivät Mercedesin johdolla Wokingissa 2001.

Kimi Räikkönen

Kimi-Matias Räikkönen on suomalainen urheilumaailman tunnettu nimi. Monilla voitoilla F1 -kuljettajana, yrittäjänä ja juontajana hän on saavuttanut kansainvälistä mainetta vuosikymmeniä. Kimi aloitti uransa 13-vuotiaana karting-radalla ja pian siirtyi F1 -autokilpailuihin. Hän sai useita suuria voittoja Formula 1 -luokassa. Ferrarin talli hallitsi hänen kilpailu-uransa 2007–2009 ja 2012–2009, Red Bull Racing 2010–2011 ja Lotus F1 Team 2012–2013.

Vuonna 2020 Kimi pääsi autourheiluveteraanien listalle ajetulla matkalla 7 kilometriä.

Heikki Kovalainen

Heikki Kovalainen on Suomen menestynein F1-kuljettaja. Hän voitti ensimmäisen kilpailunsa vuonna 2008. Radalla oli Spa Francorchamps, Belgiassa. Heikki halusi aloittaa menestyksellä. Siksi hän on saanut suuren maineen F1-yhteisössä.

Tutustutaan nyt tarkemmin Heikki Kovalainenin menestystarinoihin F1-historiassa:

Kaudet

Heikki Kovalainen on yksi Suomen F1-kuljettajista vuosina 2007-2013. Hän saavutti kakkossijan Tallinnan Grand Prix:ssa 2007. Seuraavana vuonna, Hockenheimissä, hänet julistettiin voittajaksi.

Kovalainen edusti Britannian renkaanvalmistaja McLarenia vuosina 2008-2010. Sen jälkeen siirtyi Lotus Renaultille ja ajoi 2011-2012. Vuonna 2013 siirtyi Caterhamille ja teki uransa viimeisen F1-kauden.

Voitot ja sijoitukset

Heikki Kovalainen ajoi F1-radoilla vuosina 2007-2013. Hän tuli ensimmäiseksi suomalaiseksi F1-kuljettajaksi Hungarian GP:ssä vuonna 2007. Hän voitti yhden osakilpailun ja sai 32 top viiden sijoitusta urallaan. Ensimmäinen voittonsa oli Canadian GP:ssä vuonna 2008 ja ensimmäisen palkintopallisijoituksen hän sai Hungarian GP:ssä.

Suurin osa sijoituksista oli 2010-2011, jolloin Kovalainen ajoi Lotus Renault – ja Mercedes -tallissa. Viimeinen osakilpailu oli Monaco GP vuonna 2013, jonka jälkeen hän lopetti kilpailemisen F1-sarjassa.

Kilpailut

Heikki Kovalainen started his Formula career in 2007 when he transitioned from Renault to McLaren. His first GP raced was the Australian GP, where he placed 7th. In the first four races, Kovalainen advanced to 9th place in the overall standings, with 13 points. At the Monaco GP, Kovalainen achieved his first podium finish and best GP finish – 2nd.

In the Catalan GP, Kovalainen earned 10 points, leaving a chance at the driver’s world championship, but that hope ended eventually.

In 2008, Kovalainen earned 48 points, placing him among the top seven. In 2009, to get the needed improvements to the Ironise team car, mistakes were made due to long signals from Jarno. During his 14th F1 season, Heikki earned only 32 points, including his lucky win in the Belgian GP, after a long break, which was the last victory for a Finnish driver.

In 2015, Heikki was more successful, with 57 points, such as Luka Manic’s 30 points. He was fourth in the majority of races, but an ironic outcome was that he was not able to achieve the Valticsiarublikkasinomrat perotalan’s sadness.

Mika Häkkinen

Mika Häkkinen on tunnettu Suomalainen F1-kuljettaja. Hän voitti maailmanmestaruuden vuonna 1998 ja 1999. Mika oli kunnianhimoinen ja vahvasti keskittynyt. Hän edusti Suomea hyvin F1-sarjassa.

Tässä tutkimuksessa selvitämme, kuka Mika Häkkinen oli ja mitä hän saavutti.

Kaudet

Mika Häkkinen joined the Formula 1 race in 1991, driving for Team Lotus McLaren.

In 1993, Häkkinen moved to West McLaren Mercedes and stayed till 2001.

The next year, he switched to Dallara team and continued his F1 career. But he soon returned to McLaren in 2003.

Between 2003 and 2004, Häkkinen won a total of 4 races:

  • Spielberg 2002
  • Imola 2003
  • Melbourne 2003
  • Monaco 2004

He also achieved podiums in 4 different races, as well as double podiums during 1995-2001 and 2003-2004.

Häkkinen left the championship in 2001 due to personal reasons.

Voitot ja sijoitukset

Mika Häkkinen oli F1-sarjassa vuosina 1991-2001. Urallaan hän saavutti 20 voittoa ja 40 palkintokorokkeen sijoitusta. Vuonna 1998 ja 1999 hän voitti maailmanmestaruuden. Hänestä tuli yksi legendaarisimmista Suomalaisista F1-kuskeista.

Hänen Formula 1 -urastaan:

  • Voittoja: 20
  • Pole Positioneja: 26
  • Palkintopallipaikkoja (TOP 3): 40
  • Aika-ajoja pole-paikoille (Q1): 22

Kilpailut

Mika Häkkinen began racing in Grand Prix in 1991. He competed in the Formula Ford 1600 class and won four out of seven races. Then he moved to the Formula 3000 class and won four out of eight races in 1992. In 1993, Häkkinen started racing on Formula 1 tracks, as a support driver for Lotus F1 team. His first season in 1994, he achieved a result that significantly improved from the previous, passing multiple cars.

In 1995, Mika Häkkinen started his official racing career with McLaren team, achieving 11 podiums out of 12, winning numerous race series but not the standings cup. In 1996–1997 (two seasons) he had 18 podiums, improving his standings by participating with a gap of less than 11 points to win the world championship, improving all his results even after a weak start. From 1998 onwards, in the seasons 2012–2013 Häkkinen took 21 podiums, acting as a valet at the circuits (Vierumäki & Sepang) integrating 29 much success from the cup to his own sea of success results.

Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen on suomalainen kuljettaja. Hän edustaa Scuderia Ferrari F1-tiimiä. Vuonna 2007 hän voitti maailmanmestaruuden. Tämä teki hänestä ainoan suomalaisen kuljettajan, joka on voittanut maailmanmestaruuden. Hänen ansioituneet kantansa Formula 1 -sarjaan on huomattava.

Hän on kilpaillut yli 250 kilpailussa.

Kaudet

Kimi Räikkönen alkoi Formula 1 -uransa vuonna 2001. Hän on edelleen aktiivinen kuljettaja. Hän on lentänyt seitsemällä eri tallilla ajan myötä. Vuosina 2001–2009 hän kilpaili Sauberilla ja McLarenilla. Vuonna 2010 hän siirtyi Ferrarille ja kilpaili siellä vuoteen 2015 asti. Sen jälkeen hän siirtyi Lotusille vuonna 2012 ja palasi takaisin Ferrarille vuonna 2014. Vuosina 2019–2020 Räikkönen ajoi Alfa Romeon tallissa. Siitä lähtien hän on ajanut yksityisellä Autodelta Racing-tallilla, PROJECT1:llä.

Vuoden 2021 joukkueeseen Rikkonen palaa Racing Pointin parina Joanne Villeneuven kanssa. He taistelevat pisteistä ja podiumista vahvan tasoisessa kilpailussa.

Voitot ja sijoitukset

Kimi Räikkönen on yksi menestyneimmistä suomalaisista Formula 1 -kuljettajista. Hän voitti maailmanmestaruuden vuonna 2007 ja 21 kilpailua. Sen lisäksi hän on saavuttanut 153 podium-sijoitusta, 72 pole-positionia, 20 fast lap -sijoitusta ja 652 pistettä aktiivikaudellaan 2003–2019.

Hän ajoi ensimmäisen Grand Prix -kilpailunsa vuonna 2001 Sauberille ja McLarenille. Vuonna 2002 hän ajoi 15 kilpailua Renaultissakin. Neljä seuraavaa vuotta hän ajoi Ferrari-tiimissä. Vuonna 2007 Kimi tuli ensimmäiseksi suomalaiseksi Formula 1 -maailmanmestariksi. Samana kautena hän voitti 18 kilpailua.

Vuosien 2007–2009 joukkuetoverinaan Felipe Massa, Kimillä oli menestyksekkäitä vuosia Ferrari tiimin sohvilla. Hän voitti 2008 Monaco Grand Prix:in ja 2009 Brasilian GP:n. 2010 hän sai polesittin BakerJacksin Monacossa. Vuoden 2013/2014 Seilarkon kiertueella hän ajoi hienosti silverstonef 1 grand prix osakkeesta. Vuonna 2014 hän sai 25 toppiaseman dubai pidossaha ja 2015 preseasoon haaremiins salamsisfon valtion puolella viimeisen toeosanss yoopeeeen.

Kilpailut

Kimi Räikkönen on suomalainen F1-kuljettaja. Hän aloitti uransa kaudella 2001 ja on ainoa suomalainen, joka on voittanut maailmanmestaruuden ylimmässä moottoriurheilun sarjassa Formula ykkösen.

Nykyään Kimi kilpailee Alfa Romeon tallin riveissä ja on nelinkertainen Valioliigamestari (2003, 2005, 2008 ja 2009). Hän saavutti palkintoja kaikilla F1-sarjan kausillaan:

  • 2002 – 20. sija Saksan GP:n MM-pisteissä
  • 2003 – 5. sija Belgian GP:n MM-pisteissä
  • 2004 – 3. sija Italian GP:n MM-pisteissä
  • 2005 – 2. sija Italian GP:n MM-pisteissä
  • 2006 – 7. sija Ranskan GP:n EM-pisteissä
  • 2007 – 8. sija Japanin GP:n MM-pisteissä
  • 2008 – 8. sija Brasilian GP:n MM-pisteissä
  • 2009 – 10. sija Australian GP:n MM-pisteissä

Hänellä on useita muitakin erikoismainintoja saavutusten joukoissaan.

Tuoreimmalle kaudelle 2016 Kimin paras tulos oli Monacon Grand Prizin 4. sija. Hän tarvitsi vapauttaa renkaat 0,4 sekunnissa enemmän kuin Fernando Alonso, ja se onnistui vain millimetrin erolla.

Yhteenveto

Suomalaiset ovat ollut iso osa Formula 1 -maailmaa jo vuosikymmenien ajan. Käymme läpi Suomen Formula 1 -kuljettajat kautta aikojen. Miksi he ovat niin erityisiä ja onnistuneita?

Suomalaisten F1-kuljettajien saavutukset

Suomessa on vain viisi ammattilaiskuljettajaa Formula 1-sarjassa pitkän ajan kuluessa. Kuitenkin, suomalaiset ovat saavuttaneet vahvoja saavutuksia maailmanlaajuisesti. Historiassa, suomalaiset ovat keränneet yhden voiton, viisi palkintosijaa ja kymmenen MM-pistettä.

Heikki Kultakorpi pidetään F1-urheilun pioneerina. Hän ajoi Fiatin autolla Belgiassa vuonna 1950. Kultakorpi ei saanut pisteitä sarjassa, mutta hänen esityksensä ja tehokkuutensa vakuuttivat Forssan Motorsport Clubin.

Leo Kinnunen oli ensimmäinen suomalainen, joka ajoi mestaruuspisteillä vuonna 1973. Hän ajoi neljässä kilpailussa Falcon Racing Teamin autolle ja sai viisi MM-pistettä lokakuuhun 1974 asti.

Jochen Mass haparoi ATS-tallissa 22 kilpailussa ja pääsi podiumille kerran. Hän oli toinen sijalla Monaco Grand Prix -finalistina. Vaikka hänen Formula 1 -uransa lopetettiin Montrealin GP:ssä, hänen saavutuksensa tallettavat hänet historiaan.

Keke Rosberg hyödynsi Williams Racingin hallitsemiseksi pitkien ja nopeiden osioiden tuomalla urallaan yhden voiton 1982 San Marinon GP:ssä ja monta muuta podium-sijoitusta, joihin sisältyi viisi MM-pistettä.

Kimi Riihikorven kanssa porukka menee lopulliseen muodonmuutokseen rennoilla otteillaan Williamsille. Vuonna 2001 Kimillä oli Sauber All Telefonica team ja hän sai pisteitä Musasta. Kuudella osallistumisella Skandinavian, Ranskan, Brasilian ja Japanin Grand Prix’n välillä, Kimi osoitti vahvuutensa 2007, voittaen kolme perättäistä voittajien kuppia Ferrari ja Mercedes autoilla.

Suomalaisten F1-kuljettajien merkitys F1-maailmassa

Suomalaiset F1-kuljettajat ovat olleet Formula 1 -maailmassa jo vuosikymmeniä. He ovat tanskineet ja palkintoreissutelleet kilpahekumaa ja antaneet tuleen palon Suomelle. Ensimmäinen F1-kuljettaja Keke Rosberg aloitti vuonna 1978 Williamsilla.

Mika Häkkinen nosti suomalaiset F1-kuljettajat maailman kartalle. Vuosina 2001–2006 hänen maailmanmestaruutensa Ferrarille lisäsi Suomen F1-historiaan selkeitä pisteitä.

Heikki Kovalainen, Jarno Trulli ja Kimi Räikkönen olivat kaikki Urralla Formula 1 -sarjassa ja edustivat Suomea Leijonana maailmalla.

Suomalaisten F1-kuljettajien merkitys on vaikeasti yliluettavissa, mutta heidän nimensä ovat muodostaneet paljon autourheilun historiaan ja nostaneet suomalaisen urheilun tasolle maailmanlaajuisesti!

Frequently Asked Questions

K: Minkä suomalaisen F1-kuljettajan ura on ollut pisin?

V: Mika Häkkinen on ollut F1-kuljettajana pisin, hänen uransa alkoi vuonna 1991 ja päättyi vuonna 2001.

K: Kuka on ollut menestyksekkäin suomalainen F1-kuljettaja?

V: Mika Häkkinen on ollut menestyksekkäin suomalainen F1-kuljettaja. Hän voitti kaksi maailmanmestaruutta vuosina 1998 ja 1999.

K: Kuinka monta suomalaista F1-kuljettajaa on ollut?

V: On ollut kuusi suomalaista F1-kuljettajaa: Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Mika Salo, Heikki Kovalainen, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas.