Vaikka useimmilla F1-kausilla on yksi tai kaksi radanvaihtoa, alla luetellut radat ovat tyypillisiä nykyiselle aikataululle. Tämän sivun tarkoituksena on auttaa vedonlyöjiä purkamaan piirin ominaisuudet tarkemmin kuin pelkkä piirikartan katsominen. Koska piirikartat yksinään voivat olla harhaanjohtavia, tällä sivustolla pyritään purkamaan piirejä yksityiskohtaisemmin. Voimme sitten käyttää näitä tietoja määrittääksemme ohjaimia piireille, jotka toimivat hyvin.

Kolarien tai mekaanisten vikojen esiintymistiheyttä ei oteta huomioon tässä artikkelissa. Tietysti riskialtisemmat radat, joissa on paljon törmäyksiä, auttavat määrittämään piirin ennustettavuutta, mutta tämän artikkelin painopiste on ensisijaisesti piirin nopeuksissa. Tarkastelemme törmäystiheyttä ja auton käytöstä poistamista tulevissa artikkeleissa.

Grand Prix de Monacoa lukuun ottamatta kaikkien F1-kilparatojen tulee olla 305 kilometriä pitkiä. Useimmat radat ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta 4,3-5,8 kilometriä pitkiä. Vertailun vuoksi Formula 1 houkuttelee maailman parhaita kuljettajia, jotkut radat sopivat tietyille kuljettajille (ja autoille). Radoilla, joilla on paljon tiukkoja mutkia, kuljettajilla/autoilla, jotka ovat loistavia kovissa käännöksissä ja nopeissa, tarkoissa ohituksissa, on etulyöntiasema. Suuremmilla huippunopeuksilla autoilla on etu pitkiä suoria järjestelmiin verrattuna.

F1-ratojen käännös- ja nopeustilastot

Olemme jakaneet kunkin radan kahteen muuhun tilastoon auttaaksemme pelaajia selvittämään, mitkä radat ovat ihanteellisia kullekin kuljettajalle. Yksi on mittari nimeltä Kovat käännökset/km. Jätimme nopeat kaarteet pois tästä tilastosta ja laskimme vain käännökset, jotka vaativat kovaa jarrutusta tai erittäin hitaita nopeuksia. Monilla pelaajilla on virheelliset käsitykset kierroksesta sen kierrosten kokonaismäärän perusteella. Suuri määrä kierroksia ei osoita, että piiri on hidas, eikä pieni määrä viittaa siihen, että se on nopea. Ratkaisevaa on kovien käänteiden määrä kilometriä kohden. Tämä tilasto ei kerro meille kaikkea, mitä meidän on tiedettävä, mutta se on alku.

“Nopein sekunti/km” on toinen tilasto. Tämä tilasto käyttää piirin nopeinta kierrosnopeutta sen määrittämiseen, mitkä radat ovat nopeimpia ja hitaimpia, ottamatta huomioon radan pituutta. Poistamme törmäykset ja muut tekijät, jotka määrittävät radan nopeuden väärin, käyttämällä nopeinta kierrosta nopeimman kilpailun sijaan – mitä nopeampi rata, sitä suurempi etu on autoille, joilla on nopeimmat huippunopeudet. Hitaammat reitit merkitsevät enemmän käännöksiä ja tiukempia kaarteita, mikä rinnastaa kentän ja tarjoaa muille autoille/kuljettajille etua.

Nopeimpien sekuntien/kilometrin sijasta olisimme voineet käyttää kilometriä tunnissa, mutta se on ihmisten vaikea ymmärtää. Mitä eroa on 170 ja 167 kilometrin tuntinopeudella? Ero näyttää merkityksettömältä. Kun ottaa huomioon, että yksi rata on täyden sekunnin nopeampi kuin toinen jokaisella kilometrillä, ero tulee paljon selvemmäksi.

“Nopein kierrosaika” ei kerro meille mitään sinänsä. Käytämme tätä mittaria auttamaan meitä määrittämään nopeimmat sekunnit/km, koska kierrosaika vs. radan pituus on se, mikä ratkaisee.

Lisäksi olemme sisällyttäneet viimeisimpien Formula 1 -kausien kunkin radan viisi parasta. Vaikka on monia satunnaisia ​​tekijöitä, jotka voivat auttaa kuljettajaa voittamaan kilpailun, voimme kerätä tietoja sen perusteella, minkä tyyppisillä radoilla kuljettajat näyttävät pärjäävän hyvin – ja niistä, joilla he eivät. Sen avulla voimme myös mitata kuljettajan luottamustasoa jokaisella radalla, mikä on ratkaisevan tärkeää F1-kilpailuissa.

Formula 1 -kilpailun voittajan ennusteet

Formula 1 -vedonlyönnissä pelaajilla on vähän resursseja auttaakseen meitä ennustamaan voittajia. Emme voi katsoa ajassa liian kauas taaksepäin auttaaksemme meitä tekemään ennusteita, koska kilpailuja on vain muutama vuodessa ja niin monia muutoksia tapahtuu joka kausi. Kaudesta toiseen autot, moottorit, sponsorit, tiimipäälliköt, rengasvalmistajat ja monet muut asiat voivat muuttua. Vaikka nämä ovat erittäin erityisiä kilpa-ominaisuuksia, jotka on otettava huomioon, joitain laajempia käsitteitä on myös tutkittava.