Formula 1 -auto on yksipaikkainen avoimen ohjaamon kilpa-auto, joka on suunniteltu erityisesti Formula 1 -mestaruuskilpailuihin. Siinä on kaksi siipeä (edessä ja takana) sekä moottori kuljettajan takana.

Formula 1 -kilpailut ajetaan erityisesti rakennetuilla kilparadoilla, jotka tunnetaan nimellä “circuit”. Joskus niitä pidetään myös suljetuilla yleisillä teillä.

Rakentaminen

Alusta ja moottori ovat jokaisen Formula 1 -auton kaksi peruskomponenttia.

Nykypäivän Formula 1 -autojen alusta koostuu hiilikuidusta ja erittäin kevyistä komponenteista. Kokonaispaino, mukaan lukien kuljettaja ja renkaat, mutta ilman polttoainetta, ei saa olla alle 702 kg (1548 lbs).

Formula 1 -auton enimmäisleveys on 180 cm ja korkeus 95 cm; enimmäispituutta ei ole ilmoitettu, mutta kaikki autot ovat suunnilleen saman pituisia.

Moottorit: Kaikkien F1-ajoneuvojen on nyt käytettävä 1,6 litran turboahdettuja V6-moottoreita vuonna 2014 tehtyjen sääntömuutosten ansiosta.

Vaihteisto

F1-ajoneuvoissa käytetään tällä hetkellä puoliautomaattisia hiilititaanista valmistettuja sekventiaalivaihteistoja, joissa on 8 vaihdetta eteenpäin ja 1 peruutusvaihde takavetoisella vaihteella.

Suuntapyörä

F1-auton ohjauspyörässä on monia toimintoja, kuten vaihteiden vaihto, jarrupaineen säätö, radion soittaminen ja polttoaineen säätö.

Polttoaine

Formula 1 -autot käyttävät tarkasti valvottua yhdistelmää tavallista bensiiniä, joka voi sisältää vain kaupallisia bensiinikomponentteja, ei alkoholiyhdisteitä.

Renkaat

Vuodesta 2009 lähtien Formula 1 -ajoneuvoissa on käytetty sileäkierteisiä, liukkaita renkaita. F1-auton rengasmitat ovat seuraavat:

245mm eturengas (leveys)
355mm ja 380mm takarenkaat (leveys)
Formula 1 -autoissa käytetään levyjarruja, joissa on roottori ja jarrusatula jokaisessa renkaassa.

Suorituskyky ja nopeus

Kaikki F1-ajoneuvot voivat kiihtyä nollasta 100 mph:iin (160 kmph) alle 5 sekunnissa ja hidastua nollaan alle 5 sekunnissa. F1-autot saavuttavat keskimäärin noin 300 km/h (185 mph) suuret nopeudet.

Useat autot ovat kuitenkin saavuttaneet 400 km/h tai enemmän nopeuksia täyttämättä täysin F1-kriteerejä. Nämä luvut ovat lähes identtisiä kaikissa F1-autoissa, mutta vaihteistoon ja aerodynamiikkaan liittyy pieniä eroja.

Formula 1 -turvalaitteet

Moottoriurheilussa turvallisuus on etusijalla. Formula ykkösten alkuaikoina monia ihmisiä, sekä kuljettajia että katsojia, kuoli ajoneuvojen törmäyksessä suurilla nopeuksilla. Insinöörit käyttivät huipputeknologiaa kehittääkseen turvallisempia ajoneuvoja ja kuljettajan laitteita. Kuluneen vuosikymmenen aikana tämä on epäilemättä vähentänyt onnettomuuksien määrää. Tässä luvussa tarkastellaan kuljettajien käyttämiä erilaisia ​​turvalaitteita.

Formula 1 -kilpailuissa vaaditaan kypärä. Niiden rakenne on sekä vankka että kevyt, joten ne eivät aiheuta ylimääräistä painoa kuljettajan päälle ajettaessa suurilla nopeuksilla. Nämä ovat myös palonkestäviä. Tietysti kypärän on täytettävä FIA:n vaatimukset. Kypärä on valmistettu useista kerroksista, jotka käyvät läpi tiukan testauksen. Kypärän paino on yleensä noin 1,2 kg. Mielenkiintoista kyllä, F1-kypärät on maalattu käsin.

Kypärät

Head and Neck Support on lyhenne HANS. HANS on suunniteltu estämään kuljettajan nikamien ja pään törmäys ohjauspyörään onnettomuuden sattuessa. Se on valmistettu hiilikuidusta ja on kiinnitetty ohjaamossa olevaan turvavyöhön. Joustavat olkaimet on kiinnitetty siihen. Vuonna 1995 tapahtuneen katastrofaalisen onnettomuuden jälkeen FIA valitsi HANSin.

HANS

F1-kuljettajien puku on tarkoitettu suojelemaan heitä tulipalolta onnettomuuden sattuessa. Se on monikerroksinen puku, joka täyttää NASAn vaatimukset.

Nomex on uusin kuitumateriaali, jota on käytetty F1-kuljettajan puvuissa. Puvulle suoritetaan lämpötestaus, joka on sekä palonkestävä että kevyt. Myös varikkomiehistö käyttää pukua. Ennen testaamista puku pestään ja kuivataan useita kertoja. Puvussa on kaksi kahvaa olkapäillä, joilla se voidaan kiinnittää istuimeen. Tämä auttaa varikkomiehistöä ottamaan kuljettajan ulos hylystä yhtenä kappaleena istuin mukaan lukien, mikä vähentää uhreja. Nomex-kuitu kestää yli 10 sekuntia 700-800 celsiusasteen lämpötiloja.