Moottoriurheilussa turvallisuus on etusijalla. Formula ykkösten alkuaikoina monia ihmisiä, sekä kuljettajia että katsojia, kuoli ajoneuvojen törmäyksessä suurilla nopeuksilla. Insinöörit käyttivät huipputeknologiaa kehittääkseen turvallisempia ajoneuvoja ja laitteita kuljettajille. Viimeisen vuosikymmenen aikana tämä on kiistatta vähentänyt tapausten määrää. Tässä luvussa tarkastellaan kuljettajien käyttämiä erilaisia ​​turvalaitteita.

Formula 1 -kilpailuissa vaaditaan kypärä. Niiden rakenne on sekä vankka että kevyt, joten ne eivät aiheuta ylimääräistä painoa kuljettajan päälle ajettaessa suurilla nopeuksilla. Nämä ovat myös palonkestäviä. Tietysti kypärän on täytettävä FIA:n vaatimukset. Kypärä koostuu useista kerroksista, jotka käyvät läpi kovia testejä. Kypärän paino on yleensä noin 1,2 kg. F1-kypärät maalataan käsin, mikä on ainutlaatuinen ominaisuus.

Kypärät

HANS (Head and Neck Support) on lyhenne sanoista Head and Neck Support. HANS on suunniteltu suojaamaan kuljettajan nikamia ja välttämään pään ja ohjauspyörän kosketusta onnettomuuden sattuessa. Se on valmistettu hiilikuidusta ja on kiinnitetty ohjaamossa olevaan turvavyöhön. Se on yhdistetty elastisilla nauhoilla. Vuonna 1995 tapahtuneen merkittävän onnettomuuden jälkeen HANS valittiin FIA Hall of Fameen.

HANS

F1-kuljettajien puku on tarkoitettu suojelemaan heitä tulipalolta onnettomuuden sattuessa. Se on monikerroksinen puku, joka täyttää NASAn vaatimukset.

Nomex on uusin kuitumateriaali, jota on käytetty F1-ajopukujen rakentamisessa. Lämpötestaus suoritetaan puvulle, joka on sekä palonkestävä että kevyt. Myös varikkomiehistö käyttää pukua. Ennen testaamista puku pestään ja kuivataan useita kertoja. Puvussa on kaksi kahvaa olkapäillä, joilla se voidaan kiinnittää istuimeen. Näin varikkomiehistö voi nostaa kuljettajan ulos autosta yhtenä kappaleena, istuin mukaan lukien, törmäyksen sattuessa, mikä vähentää loukkaantumisia. Nomex-kuitu kestää yli 10 sekuntia 700-800 celsiusasteen lämpötiloja.