Muodostelukierros on Formula 1 -kilpailun ensimmäinen kierros, ja varikkokaistat avataan tätä tarkoitusta varten 30 minuuttia ennen kilpailun alkua. Varikkokaistat ovat samansuuntaisia ​​lähtö/maalilinjan kanssa ja sijaitsevat kaukana ruudukosta.

Kuljettajat saavat tehdä niin monta lämmittelyajoa kuin he haluavat tänä aikana ilman varsinaista ruudukkoa. Kuljettajien tulee ottaa aika-ajopaikkansa ruudukossa varikkokaistan sulkeuduttua.

Kilpailu alkaa lähtövaloilla, jotka ovat 10 punaista valoa 5 parissa, kun kaikki ajoneuvot ovat ottaneet paikkansa ruudukossa.

Lämmitellä

Vasemmalta oikealle jokainen sarake syttyy peräkkäin 1 sekunnin välein. Kun kaikki viisi saraketta on valaistu, ne jäävät palamaan muutaman sekunnin ajan, ennen kuin ne sammutetaan kerralla ja kilpailu alkaa.

Jos kilpailu keskeytetään jostain syystä, viisi punaista valoa palavat uudelleen, mutta niitä ei sammuteta; sen sijaan oranssit valot syttyvät ja kilpailu aloitetaan uudelleen.

Kuljettajat, jotka sijoittuvat kilpailun lopussa ensimmäiseksi, toiseksi ja kolmanneksi, saavat palkinnot ja nousevat palkintokorokkeelle. Voittajajoukkue saa myös rakentajan pokaalin.

Kilpailun pituus ja kesto

Kilpailun on oltava 305 kilometriä pitkä (260 kilometriä Monacon GP:n tapauksessa), ja se määritellään “pienimmäksi kokonaisten kierrosten lukumääräksi, joka ylittää 305 kilometriä”.

Jaa 305 kierroksen pituudella, joka vaihtelee radasta toiseen, saadaksesi kierrosten lukumäärän kilpailussa.

Kilpailu saa kestää enintään 2 tuntia. Jos kahden tunnin aikaraja ylittyy, kilpailu julistetaan päättyneeksi nykyisen kierroksen päätyttyä.

Tankkaus

Aiemmin tankkaus kilpailujen aikana oli sallittua, mutta se kiellettiin vuodesta 2010 alkaen. Tämän seurauksena jokaisen auton on varmistettava, että sen tankki on ladattu täyteen ennen kilpailun alkamista. Kaudesta 2017 alkaen tankkaus kilpailujen aikana sallitaan kuitenkin vielä kerran.

Kilpa-ajon liput

Kilpailulippuja käytetään Formula 1:ssä lähettämään kuljettajille lukuisia viestejä ja ohjeita, jotka ovat samankaltaisia ​​kuin moottoriurheilussa ja muissa kilpailuissa, kuten kilpailun aloitus tai maali, kierrososoitus, epäsuotuisan sään ilmaisin ja niin edelleen.

Formula 1 -kilpailuissa käytetään kolmenlaisia ​​lippuja. Ne ovat −

  • Tilan liput
  • Ohjeen liput
  • Ristitetty lippu
  • Tilan liput
  • Tilalippuja on viisi erilaista.

Sitä käytetään ilmoittamaan kilpailun alkamisesta tai kilpailun uudelleenkäynnistä, joka on keskeytetty tilapäisen viivästyksen vuoksi.

Keltainen lippu ilmoittaa kuljettajille, että heidän tulee hidastaa vauhtia radalla tapahtuneen onnettomuuden tai vaaratilanteen tai sateen vuoksi.

Se on osoitus vaarasta varsinkin huonolla säällä, ja se antaa kuljettajille merkin pysähtyä tai palata nopeasti varikkoon tilanteesta riippuen.

Punainen ja keltainen raidallinen lippu tarkoittaa, että autojätteet, läikkynyt öljy tai hiekka ovat muuttaneet radan olosuhteita, mikä voi johtaa ongelmiin, kuten hallinnan menettämiseen ja heikompaan pitoon.

Valkoinen lippu nostetaan viimeiseen kulmaan ja varikkosuoraan vapaiden harjoitusten lopussa (perjantai ja lauantai) varoittaakseen kuljettajia, että muut autot harjoittelevat varikkosuoralla.