Grand Prix Formula 1 -formaatti

Formula 1 Grand Prix ajetaan kolmen päivän aikana: perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina. Jokaisena näistä kolmesta päivästä järjestetään erilaisia ​​tapahtumia. Ne ovat −

Harjoitteluistunnot

Jokainen Grand Prix alkaa kolmella vapaaharjoittelulla, joista kaksi on suunniteltu perjantaina, kumpikin kestää 90 minuuttia ja järjestetään aamulla ja iltapäivällä. Lauantaina on viimeiset harjoitukset.

Kolmannet kuljettajat, jotka eivät ole säännöllisiä kuljettajia, voivat osallistua perjantain harjoituksiin tavallisen kuljettajan sijasta. Kolmas ryhmä kuljettajia ovat pääasiassa aloittelijat, jotka etsivät kokemusta ja näkyvyyttä tällaisissa tapahtumissa.

Istunnot pätevöitymistä varten

Lauantain toinen päivä alkaa tunnin kolmannella harjoituksella aamulla. Karsinta tapahtuu iltapäivällä ja sen perusteella määritetään lähtöjärjestys kilpailupäivänä (sunnuntai).

Karsintajakso kestää tunnin, ja se on jaettu kolmeen pudotuspelivaiheeseen: Q1, Q2 ja Q3, joiden välissä on pieniä taukoja.

Q1 kestää 18 minuuttia ja sisältää kaikki 20 radalla olevaa autoa. Viisi hitainta autoa eliminoidaan, ja niiden sijoitukset taulukossa ovat 16, 17, 18, 19 ja 20.

Lyhyen tauon jälkeen Q2 alkaa 16 autolla ja kestää 15 minuuttia. Viisi hitainta autoa poistetaan vielä kerran, ja niiden sijoitukset ruudukossa ovat vastaavasti 11, 12, 13, 14, 15.

Lopuksi Q3 alkaa jäljellä olevilla 10 autolla ja kestää 12 minuuttia täyttäen viimeiset 10 ruudukkopaikkaa. Nopein kuljettaja ottaa napapaikan, joka on ruudukon paras aloitusasento.

Kisapäivä

Kilpailupäivä, Grand Prix -kilpailun päätapahtuma, järjestetään sunnuntai-iltapäivänä.

Racing Points System Formula 1:ssä

Nykyinen Formula 1:n MM-pistepistejärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2010, ja se on ollut käytössä aina siihen asti.

Jokaisen Grand Prix’n lopussa 10 parasta kuljettajaa saavat pisteitä sijoituksensa perusteella, ja näiden pisteiden perusteella määritetään kuljettajien ja rakentajien maailmanmestaruuskilpailut kauden lopussa.

Voittaja saa 25 pistettä (25 pistettä kuljettajien mestaruudesta ja 25 pistettä rakentajien mestaruudesta), kun taas muut kuljettajat saavat pisteitä alla olevan taulukon mukaisesti.

Pisteet mestaruudesta

Kuljettaja on luokiteltava maaliin, jotta hän voi saada pisteitä. Riippumatta siitä, lopettaako hän kilpailun vai ei, kuljettajan on täytynyt kulkea 90% voittajan matkasta.

Jos kilpailu keskeytetään tai sitä ei voida jatkaa huonon sään tai muiden olosuhteiden vuoksi, kymmenen parasta saa puolet taulukon pisteistä olettaen, että voittaja on ajanut 75 prosenttia kilpailumatkasta.

Jos joukkueen kaksi autoa sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon, molemmat ajoneuvot tuottavat pisteitä rakentajien mestaruuteen.

Jos kuljettaja vaihtaa joukkuetta kesken kauden, hänen aikaisemman tiiminsä pisteet lisätään silti hänen kuljettajien pisteisiin. Rakentajien pisteet sen sijaan menevät heidän joukkueilleen.

Formula ykkösten mestarien mestari
Formula 1 -kilpailuissa joukkueet voivat käyttää enintään neljää kuljettajaa kauden aikana. Seuraavassa on joitain Formula 1 -historian karismaattisimpia ja nopeimpia kuljettajia.

Kuljettajien maailmanmestaruuden palkinto

Formula 1 -kuljettajien maailmanmestaruus myönnetään kuljettajalle, joka tekee eniten pisteitä F1-kauden aikana.

Formula 1 on tuottanut joitakin urheilun suurimmista urheilijoista ja legendoista. Aina käydään keskustelua siitä, kuka on hienoin Formula 1 -kuljettaja, mutta tässä on joitain parhaista.

Michael Schumacher, kaikkien aikojen paras Formula 1 -kuljettaja, on voittanut seitsemän maailmanmestaruutta vuosina 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 ja 2004. Hänen muita ennätyksiään ovat lisäksi nopeimmat kierrokset ja useimmat yhden kauden aikana voitetut kilpailut. voittaa eniten mestaruuksia. Schumacher on ensimmäinen Formula 1 -kuljettaja, joka on sijoittunut kolmen parhaan joukkoon kaikissa kilpailuissa kauden aikana. Häntä kuvataan virallisella Formula 1 -verkkosivustolla “tilastollisesti parhaaksi kuljettajaksi, jonka urheilu on koskaan nähnyt”.