Kuinka McLarenista tuli jälleen kisan voittaja

Kun tiimipäällikkö Andreas Seidl saapui McLarenille, wokingilainen tiimi oli keskellä uudelleenjärjestelyä, kun toimitusjohtaja Zak Brown yritti lopettaa huonon ryhmämuodon ja loi pohjan paluulle Formula 1:n kärkitaulukkoon. Taistelu on erehtymätön kaksi ja puoli vuotta myöhemmin, kun Daniel Ricciardon voitto Monzassa viime vuonna antoi McLarenille ensimmäisen voiton kymmeneen vuoteen.

Oranssit autot sijoittuivat kokonaiskilpailussa neljänneksi, yhden paikan vähemmän kuin vuonna 2020, ja niillä oli suurin kauden päätöspiste sitten vuoden 2012. Heidän viisi palkintokorokkeaan – mukaan lukien tuo voitto, joka oli ensimmäinen yksi tai kaksi maalia millään joukkueella vuonna 2021, kuten Lando. Norris sijoittui toiseksi – oli myös heidän paras vuodesta 2012 lähtien. Vaikka heidän mestaruussijoituksensa oli heikompi, heidän kokonaisvoittonsa olivat vahvempia johtaviin Mercedesiin ja Red Bulliin verrattuna.

Kun puhuimme joukkueen vieraanvaraisuuden ulkopuolella viime vuonna, Seidl vastasi: “Toistaiseksi hyvin.” “Kun katson taaksepäin viimeisten kahden ja puolen vuoden ajalta ja mitä olemme saaneet aikaan, olen tyytyväinen edistykseen, mutta ymmärrän myös, että meillä on vielä paljon tehtävää.” Tavoitteenamme on saada takaisin johtoasema ja kilpailla kisavoitoista joka viikonloppu. Mutta olen tyytyväinen siihen, mitä olemme saaneet aikaan tähän mennessä.”

McLaren oli kolmanneksi paras ajoneuvo suuren osan kaudesta, mutta se jäi Ferrarin taakse, kun italialainen joukkue paljasti uuden vakiohybridijärjestelmän kahdeksan kilpailua etuajassa. McLaren ei vastannut, koska he olivat jo keskittyneet vuoteen 2022 – mutta se oli varovainen valinta.

MCL35M kehitettiin edellisen mallin päälle, mikä osoitti, että tekninen tiimi toimi hyvin James Keyn johdolla – ja että ryhmä saavutti tavoitteensa jatkuvan parantamisen, aina eteenpäin menemisen ja parhaiten valmistautuneen vuoden 2022 uusien sääntöjen tarjoamaan mahdollisuuteen. .

“Kun katsomme tätä autoa, on mukava nähdä, että olemme ottaneet uuden askeleen eteenpäin”, lisää Seidl, “mikä on seurausta entistä vahvemmasta yhteistyöstä kaikkien kotimaassa olevien monien osastojen välillä James Keyn johdolla.” “Koko toiminta takaisin tehtaalla, jota koordinoi Piers [Thynne, tuotantojohtaja], ja sitten kumppanuus, jonka olemme saaneet aikaan Andrea Stellan tiimin ja Jamesin tiimin välille, oli tässä merkittävässä roolissa.” Tämä antoi meille mahdollisuuden ottaa askeleen eteenpäin [viime] vuonna, ja se antaa meille toivoa, että voimme ottaa toisen toimenpiteen eteenpäin [tänä vuonna].

“Uudet säännöt eivät ole koskaan huono asia, mutta ne ovat erityisen fantastisia jokaiselle paddockin joukkueelle!” Olemme tietoisia jatkuvista puutteista. Meillä on edelleen merkittäviä puutteita infrastruktuurissa, erityisesti tuulitunnelissa, jonka valmistuminen kestää yli vuoden. Red Bull Mercedes on edessämme syystä. He tekevät hienoa työtä kuin me, ja he myös parantavat suorituskykyään tänä vuonna. Mutta tärkeintä on ryhtyä näihin toimiin, sillä se varmistaa meille, että olemme oikealla tiellä.”

Ehkä vaikuttavin puoli McLarenin viime vuoden saavutuksissa oli se, että he eivät vain vaihtaneet moottorintoimittajaa uudelleen – Hondasta Renaultiin vuonna 2018 ja sitten Mercedesiin vuonna 2021 – vaan he tekivät niin säännösten pysyessä vakaina, mikä teki uuden moottoriarkkitehtuurin sovittamisen olemassa oleva konsepti vielä vaikeampi – ja silti he onnistuivat lyömään maata. Joukkueen luotettavuus oli erinomaista, ja he ottivat kaiken irti luokkansa johtavasta PU:sta. Seidl huomautti: “Se on jotain, johon olen tyytyväinen.”

“Huolimatta vaikeuksista, joita meillä oli tämän integraatiotyön tekemisessä talven aikana, meillä oli lippustrategian vuoksi autopuolella, ja sitten pandemian aikana, jolloin paljon kaikkea tehtiin etänä kotitoimistosta, on vaikuttavaa. kuinka tiimi onnistui yhdessä Mercedes-kollegoidemme kanssa.”

“Samaan aikaan en ole täysin yllättynyt, koska meillä on ollut kokemusta McLarenista aiemmin voimayksiköiden vaihdoista!” Mercedes on tällä alalla mittapuu hybridiiässä. Silti joukkueen saavutus on hämmästyttävä. Auto toimi hyvin ja oli luotettava alusta alkaen.”

Lando Norris ja Daniel Ricciardo, McLarenin pelottava kuljettajakokoonpano, ovat olleet avainasemassa joukkueen menestyksessä. Ystävänsä ja kokeneemman Carlos Sainzin lähdön jälkeen Norris nousi kolmannella kaudellaan joukkueen ja F1:n kanssa lautalle ja saavutti parhaan tuloksen, mukaan lukien kolme palkintokoroketta ensimmäisissä yhdeksässä kilpailussa – ja hän olisi oli hänen ensimmäinen F1-voittonsa, ellei Venäjällä olisi satanut.

Hän sai 63 pistettä enemmän kuin edellisenä vuonna, sijoittuen kuudenneksi sijoituksessa – Ricciardon edellä – ja voitti kaikki kilpailut kahta lukuun ottamatta. Hän on kasvanut rooliinsa tiiminvetäjänä, hänellä on loistava työsuhde joukkuetoveriensa kanssa ja hän on kehittymässä mahtavaksi kuljettajaksi.

“Landon edistyminen kahden edellisen vuoden aikana on melko hämmästyttävää”, Seidl huomautti. “On hämmästyttävää nähdä, kuinka hän onnistuu sekä auton sisällä että sen ulkopuolella viikonloppuisin. On kiehtovaa seurata, kuinka hän on vuorovaikutuksessa joukkueen kanssa ja kuinka hän auttaa minua viemään seuran eteenpäin. Sen perusteella, mitä me teemme. Olen nähnyt tähän mennessä, uskon, että hänellä on kaikki, mitä hän tarvitsee tullakseen huippumieheksi tässä urheilussa.

“Samalla on tärkeää olla hurahtamatta tuloksiin, joita hän on saavuttanut kanssamme tähän mennessä. Asetamme yleviä tavoitteita, mutta olen vakuuttunut siitä, että jos teemme kaikki kovasti töitä seuraavien vuosien aikana, me pystyä saavuttamaan ne.”

Vaikka Ricciardo teki ensimmäisen voittonsa sitten vuoden 2018 Monacon Grand Prix -kilpailun Italiassa viime vuonna, se oli vain Hunajamäyrän muutoin pettymyksen huippu. Australialainen tuo paljon painetta itselleen ja asettaa itselleen korkeat tavoitteet, joten totuus, että häneltä kesti niin kauan tottua uuteen ohjaamoon, järkytti häntä.

Oli merkkejä siitä, että hän oli kääntynyt nurkkaan Belgiassa, mutta hän oli sen jälkeen epäjohdonmukainen. Hän palasi Australiaan ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun Covid-19-epidemia puhkesi viime talvena. Hän arvostaa perhettään paljon, ja ajan viettäminen heidän kanssaan on elintärkeää hänen kauden valmistelulle. Näin pitkän ajan jälkeen mahdollisuus tehdä niin saa hänet todennäköisesti vahvempaan asemaan toisella kaudellaan McLarenissa.

“Kesti kauemmin kuin hän odotti ja pidempään kuin odotimme, ennen kuin tulimme tutummaksi ja mukavammaksi autossamme, varsinkin kun meidän piti ajaa se aika-ajoissa äärimmilleen.” Mutta oli mielenkiintoista seurata, kuinka hän toimi joukkueen kanssa”, Seidl huomautti Ricciardosta. “Molemmat osapuolet säilyttivät hyvän asenteen ja keskinäisen luottamuksen.

“Näit heti kesätauon jälkeen, että hän tunsi olonsa helpommaksi, että tulokset olivat matkalla, ja samanlainen viikonloppu kuin hänellä oli Monzassa, on mahtavaa hänelle, meille joukkueena ja valtava motivaatio jatkaa. .” On vain kysymys hyvästä tauosta ja kunnollisista valmisteluista seuraavaa kautta varten, ennen kuin näemme Danielin, jonka me kaikki tunnemme ja jota rakastamme, viikonloppu kerrallaan.”

McLaren on tehnyt sopimuksen Norrisin ja Ricciardon kanssa vuoden 2023 loppuun asti, mikä antaa heille vakautta uusien teknisten rajoitusten alkuvaiheessa ja kokoonpanon, jossa on paljon parantamisen varaa.

“Olen melko tyytyväinen kokoonpanoon, jonka olemme koonneet”, Seidl lisäsi. “Meillä on hyvä tasapaino Landon nuoruuden ja kokemuksen välillä, kun hän aloittaa kolmatta vuottaan meillä; sen jälkeen meillä on Daniel, joka on aiemmin osoittanut olevansa kilpailun voittaja kaikella kokemuksellaan; jos hänellä on asianmukainen materiaalia, hän voi voittaa kilpailuja.” Olen iloinen, että saamme olla näiden kahden ihmisen seurassa vielä vähän pidempään, ja odotan paljon enemmän menestystä heidän kanssaan tulevaisuudessa.”