Formula Ford – kaikkien aikojen menestynein Junior Formula

Formula Ford on menestynein syöttökaava moottoriurheilun historiassa, ja se on aloittanut huippulentäjien uran Sennasta Coulthardiin, Webberiin ja antanut iloa miljoonille. Vanhemmat Formula Fords ovat tuoneet moottoriurheilun satojen, ehkä tuhansien yksityishenkilöiden ja klubien kilpailijoiden ulottuville. Tutustu historiaan täällä. Sisäpiiritilin saamiseksi tutustu kirjaan “Maasta, merestä ja taivaasta”.

Formula Ford on yhden istuimen kilpa-auto, joka aloitti toimintansa vuonna 1967 käyttäen kuusitoista sataa kuutiometriä Cortina-moottoria avaruuskehyksen takaosassa. Ensimmäinen Formula Ford -auto perustui koskaan Lotus Formula Junioriin. Tällä hetkellä kehittyneemmät kaavat, joissa oli metalliseosmonokumeja, olivat kalliita, hauraita onnettomuustapauksissa ja usein korjaamattomia ainakin taloudellisesti.

Tässä ovat tulevaisuuden Formula 1 -kuljettajat

Formula Fordin teräsrakennekehys oli edelleen kevyt, mutta erittäin vahva, suhteellisen halpa valmistaa ja se voitiin leikata, hitsata, jopa suoristaa “shuntin” sattuessa. Formula Fordin kukoistus oli oikeastaan ​​melko pitkä aika, lähinnä kaikki yhdeksäntoista seitsemän- ja kahdeksankymmentäluvut, vaikka se pysyi hyvin terveellisenä 1990-luvulla ja jatkuu edelleen. Oli spin offeja, monet heistä, liian monet todella laimentivat Formula Fordia jonkin aikaa, Formula Ford 2000, Sport 2000, Formula First ja Formula Forward, mutta kukaan ei nauttinut menestyksestä tai houkutellut niin paljon kiitosta kilpailukävijöiltä ja kuljettajilta kuin alkuperäinen Formula Ford kuusitoista sataa kaavaa.

Tuhannet kuljettajat ympäri maailmaa leikkasivat hampaansa Formula Fordissa mainittujen vuosikymmenien aikana, jolloin käytetty moottori oli Ford Kent -moottori, jota ei ole niin helppo saada käsiinsä nyt, mutta yhtä yleistä kuin silloin. Varhaisessa Formula Fordsissa oli yleensä etuasennetut jäähdyttimet ja perämoottori, mutta kaavan suosion ja rakentamisen suhteellisen yksinkertaisuuden vuoksi kilpa-autojen suunnittelijoiden määrä kasvoi. Lotukseen liittyivät Merlyn, Royale, Van Diemen, Reynard, Swift, Elden, Hawke, Lola, Ray, Titan, Tiga ja muut. Jotkut vain tekivät Formula Fordin, kun taas toiset, kuten Lola, olivat mukana monissa kaavoissa aina World Cup Sportscarsiin, Indy-autoihin, Formula 5000: een ja Formula 1: een asti.

Esimerkkinä voidaan tarkastella yhdeksänkymmentäkahdeksankolme Formula 1 -autoa, kuten John Player Special Lotus, jossa kuljettaja näyttää olevan hyvässä ajassa autossa, ja katso sitten Van Diemen RF84 -autoa. Kaikki Van Diemenin mallinumerot vastasivat kyseisen mallin vuotta.

Biografiakilpailija Kimi Raikkonen englanniksi

Pian siellä oli sivulle asennettuja pattereita, sisäinen jousitus, runko, joka tasoitti ilmavirran moottorin ja vaihdelaatikon ympärillä, mutta jotkut asiat pysyivät ennallaan. Kaikki kilpailivat Kent-moottorin kanssa noina vuosikymmeninä, ja vaikka Zetec-moottori ja myöhemmin Duratec ovat ottaneet kaavan haltuunsa, on sen entisen itsensä varjo. Se oli niin menestyvä seitsemän- ja kahdeksankymmentäluvulla monista syistä, ensinnäkin se oli edullinen, toiseksi se oli jännittävä, tämä johtui kapeista ohjausrenkaista ja aerodynaamisten yksiköiden puutteesta, autot pystyivät ja menivät lähellä toisiaan, slipstream ja liu’uta. Valmistajien moninaisuus lisäsi katsojien mielenkiintoa ja voit todella nähdä uusia tähtiä tekemisissä.

Vuonna 1972 Formula Ford -festivaali järjestettiin Norfolkin Snettertonissa, ja se muutti Brands Hatchiin vuodesta 1975 lähtien ja kehittyi World Cup -tapahtumaksi Formula Ford -kuljettajille ympäri maailmaa. Se jatkuu edelleen tänään, ja jopa 90-luvulla 90-luvulla houkuteltiin satoja ilmoituksia ympäri maailmaa tukemalla kilpailuja muille Ford-kaavoille ja historiallisille Formula Fordeille.

Festivaalin voittajia ovat Johnny Herbert, Eddie Irvine ja viime aikoina Mark Webber, vaikka noin neljätoista voittajaa on päässyt Formula 1: een, ja monet, jotka olivat lähellä festivaalin voittamista, kuten David Coulthard, jatkoivat urheilun kärkeä. On mahdollista, että Ford Motor Company otti asemansa ykkösenä ruohonjuuritason moottoriurheilussa itsestäänselvyytenä, tai ehkä he ajattelivat asemansa loukkaamattomana, mutta muut yritykset halusivat ryhtyä toimiin, mikä kannusti Formula Renaultia, Formula Vauxhall Lotusta (Opel muilla markkinoilla), Formula Palmer Audi ja muut.