7 keskeistä sääntömuutosta kaudelle 2022

1. Voimayksiköt, jotka ovat jäätyneet

Nykyiset hybridimoottorit ovat olleet Formula 1:ssä kahdeksan vuotta, jonka aikana ne ovat nähneet hämmästyttävää edistystä. Vaikka eri valmistajat viimeistelevät uusia voimayksiköiden standardeja – vuoden 2026 hybridimoottorille, joka olisi kestävästi polttoaineena, tehtiin sopimus voimayksiköiden jäädyttämisestä vuodesta 2022 eteenpäin, kun painopiste siirtyy tulevaisuuteen.

Tämä rajoitus rajoittaa resursseja, joita tarvitaan asteittain pienten lisäysten saavuttamiseen, alentaen kuluttajakustannuksia ja mahdollistaen samalla seuraavan sukupolven voimayksiköiden aloittamisen tosissaan.

Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki luotettavuusongelmat olisivat lukossa seuraavien neljän kauden aikana, sillä valmistajat voivat hakea FIA:lta muutoksia “ainoastaan ​​luotettavuuden, turvallisuuden, kustannussäästöjen tai minimaalisten satunnaisten muutosten vuoksi” ja muutamia pienempiä. komponentit ovat myös vapautettuja hyväksymisrajoituksista.

2. Kaksiosainen kausia edeltävä testi palautetaan.

Viime vuoden esikausi oli F1-historian lyhin enimmäkseen jäätyneiden teknisten rajoitusten ansiosta, mikä tarkoitti, että joukkueet tarvitsivat vain kolme päivää testiä ennen ensimmäistä kilpailua, jotka kaikki pidettiin Bahrainissa.

Kun teknisissä määräyksissä on tapahtunut niin merkittävää muutosta ja aivan uusia autoja on opittava, vuoden 2022 kalenteri on nelinkertaistunut. Edessä on hillitty ensimmäinen testi Barcelonassa 23.-25. helmikuuta, jota seuraa virallinen Pre-Season -testi Bahrainissa. ensimmäisestä kilpailusta 10.-12. maaliskuuta.

Kuitenkin, kun kullekin kuljettajalle on vain kolme päivää aikaa tutustua uusiin koneisiinsa, kaikki ruudukossa olevat toivovat sujuvaa purjehdusta, koska kaikki viat voivat asettaa heidät kahdeksan pallon taakse ensimmäiselle kierrokselle.

3. Aerodynaamisen testauksen rajoituksia kiristetään.

Toinen uusi sääntö, joka astui voimaan viime kaudella, oli aerodynaamisten testien liukuva asteikko, joka perustui joukkueen asemaan rakentajien mestaruussarjassa – tuulitunnelin ajan ja CFD:n yhdistelmä.

Limiitit määritetään kahdesti vuodessa, ensin edellisen kauden maalipaikoilla (joten Mercedeksellä on vähiten aikaa vuoden 2022 ensimmäiset kuusi kuukautta ja Haasilla eniten) ja sitten 30. kesäkuuta.

Tänä vuonna säännöt ovat huomattavasti tiukemmat.

Vuonna 2021 mestaruussarjassa viidenneksi sijoittuneelle joukkueelle annettiin normi – eli 100 prosenttia – määräysten sallima aerodynaamisten testien aika. Muut joukkueet saivat joko enemmän (jos sijoittuivat alempana sijoituksessa) tai vähemmän (jos he olivat tilanteissa heikompia) (jos sijoittuivat korkeammalle). Tällä mittakaavalla rakentajien mestaruuden ensimmäiseksi sijoittunut joukkue sai 90 % vakiosummasta, kun taas viimeinen joukkue sai 112,5 prosenttia.

Vuodesta 2022 eteenpäin erot korostuvat, ja vertailutiimi, joka saa 100 % varatusta ajasta, on nyt kahdeksantena. Yksiköt jaetaan sitten viiden prosentin intervalleihin, jolloin ykkössija saa vain 70 % aerodynaamisista testiajasta ja kymmenes 115 %.

4. pienempi budjettikatto.

Yksi Formula ykkösten budjettikattovaatimuksista oli liukupolun sisällyttäminen, mikä helpottaisi suurempien joukkueiden menojen vähentämistä tarvittavalle tasolle. Tämän seurauksena, vaikka alkuperäinen perusarvo vuonna 2021 oli 145 miljoonaa dollaria, tämä luku jatkaa laskuaan seuraavina kausina.

Summa on pudonnut 140 miljoonaan dollariin tänä vuonna, vaikka joidenkin teknisten seikkojen vuoksi todellinen luku on suurempi. Kun otetaan huomioon lisäkilpailujen vaikutus joukkueen resursseihin – ei vain taloudellisesti vaan myös tarvittavien osien osalta – myönnetään, että jokainen yli 21-vuotias kilpailu kauden aikana mahdollistaa 1,2 miljoonan dollarin lisäyksen kattoon, mikä nostaa ylärajan 142,4 miljoonaan dollariin. tällä kaudella.

5. Uusi viikonlopun aikataulu

Viikonloppumallia on muutettu muihin kuin sprinttiviikonloppuihin sen varmistamiseksi, että harjoitukset tapahtuvat myöhemmin perjantaina, jotta yritetään ja rajoitetaan aikaa, jonka joukkueet ovat poissa kotoa.

Kaksi tunnin mittaista harjoitusta jatkuvat, mutta ne pidetään nyt perjantai-iltapäivisin, ja joukkueet suorittavat mediatehtäviä aamulla. Tavoitteena on eliminoida torstai täysipäiväisenä radalla kaikilta joukkueilta ja kuljettajilta ja vähentää aiemmin neljän päivän kilpailuviikonloppu, jossa oli kolme päivää ratatoimintaa, kolmipäiväiseksi kilpailuviikonlopuksi, jossa ajetaan kaikkina kolmena päivänä. .

6. Aloittelijoiden on mentävä pakollisille harjoitusmatkoille.

Kilpailukalenterin välisen testauksen tiukkojen rajoitusten vuoksi yksi nuorten kuljettajien suurimmista esteistä viime vuosina on ollut puute mahdollisuuksista ajaa F1-ajoneuvoja vakiinnuttaakseen asemansa.

Vaikka joukkueilla oli haluttaessa mahdollisuus ajaa vaihtoehtoisia kuljettajia perjantain harjoituksissa, isommat joukkueet tekivät niin harvoin, koska he keskittyivät kilpailun valmisteluun.

Aloittelijoiden näkymien parantamiseksi tiimin on nyt tarjottava heille vähintään kaksi mahdollisuutta FP1:ssä. Tämä tarkoittaa, että jokaisen joukkueen on käytettävä kuljettajaa, joka on kilpaillut enintään kahdessa Grand Prixissa, ja he voivat käyttää samaa kuljettajaa kahdesti tai kahta eri kuljettajaa yhdessä harjoituksessa.

Joukkueet päättävät, milloin he käyttävät pakollisia istuntojaan, joten pidä silmällä jokaista kilpailuviikonloppua edeltäviä muutoksia, koska useat tulokasmatkat jakautuvat todennäköisesti vuoden aikana.

7. Uusia renkaita koskevat vaatimukset

Renkaiden koko on muuttunut 13 tuumasta 18 tuumaan osana uusia teknisiä rajoituksia, mutta niiden käyttöön liittyy myös uusia lakeja.

Ensimmäinen muutos on rengaspeittoja koskeva sääntö, jolla joukkueet pitävät renkaat lämpiminä autotallissa ollessaan. Aiemmin eturenkaat voitiin lämmittää 100 celsiusasteeseen, mutta se laskee 70 celsiusasteeseen vuodesta 2022 eteenpäin. Takaosat voitaisiin lämmittää 80 celsiusasteeseen, mutta sekin laskee 70 asteeseen.

Tuloksena on kylmempi rengas poistuttaessa varikoista, uusi lähestymistapa Pirellin rengasseoksiin ja erilainen strategia kuin kuljettajilla heidän kierroksillaan. Vähemmän lämmitystä tarkoittaa pienempää hiilijalanjälkeä, osa F1:n jatkuvaa kestävän kehityksen aloitetta.

Koska 18-tuumaisen renkaan kapeampi sivuseinämä tekee siitä joustavamman, ajorenkaiden paineet ovat todennäköisesti alhaisemmat, mikä antaa joukkueille aivan uusia rajoitteita, joiden kanssa on kohdattava – renkaiden fyysisten erojen lisäksi.