Suomalaisten menestys Formula 1 -kuskeina

SAKHIR (BAHRAIN) - 03/04/2016 © FOTO STUDIO COLOMBO PER PIRELLI MEDIA (© COPYRIGHT FREE)Lähes siitä asti, kun moottoriurheilun ja kilpa-ajon kuningas Formula 1 on muodostettu, on myös suomalaisilla ollut osansa kisassa ja menestyksessä. Ensimmäisenä suomalaisena kuskina kisaan osallistui vuonna 1947 Leo Kinnunen ajaen suomalaisen yksityistallin autoilla. Kinnunen ei tavoittanut maailmanluokan menestystä, mutta loi hyvää pohjaa tuleville suomalaisille kilpakuskeille.

Menestystä 1980-luvulla

Ensimmäinen laajempaa menestystä saavuttanut Formula 1 -kuski oli Keke Rosberg, joka pääsi kilpakuskiksi kaudella 1978. Sinä vuonna ei tullut menestystä, mutta seuraavana kilpailuvuonnaan hän tuli koko kauden kahdeksanneksi. Vuosi vuodelta tulosta parannettiin, jolloin 1980 Rosberg ajoi Fittipaldi-tallin autoilla sijoittuen kolmanneksi. Muutamien vuosien kokemuksen jälkeen hän voitti maailmanmestaruuden täpärästi vuonna 1982 ja on siten ensimmäinen maailmanmestaruuden voittanut suomalainen formula 1 -kuski. Voittovuotensa jälkeen hän ajoi vielä vuosia Williamsin-tallin tiimissä ansaiten osavoittoja eri kausina.

Missä on J.J. Lehto?

Seuraava menestynyt kuljettaja oli Jyrki Järvilehto, joka aloitti testikuljettajana 1989 Ferrarin tallissa.

Vuonna 1991 hän pääsi kilpailemaan samaan aikaan maailman menestyneimmän suomalaisen kuskin, Mika Häkkisen, kanssa, joka oli tuolloin vasta aloitteleva kuljettaja ja testiajaja. Kauden 1991 päätteeksi Järvilehto pääsi palkintopallille ollessaan maailmanmestaruusluokassa kauden päättyessä kolmas. Hän jatkoi kisaamista myös Ferrarilla vuoteen 1994 sakka, jolloin päätti F1-uransa. Mika Häkkisen kaksi maailmanmestaruutta vuosina 1998 ja 1999 tekevät hänestä menestyneimmän suomalaisen kuljettajan, jonka jälkeen hän on toiminut tiennäyttäjä useimmille nuorille suomalaisille kuskeille.

Suomalaisia ennätysmäärä 1990-luvun kisoissa

Samaan aikaan kisoissa kilpaa ajavat J.J. Lehto, Mika Häkkinen ja Mika Salo olivat 1900-luvulla vaihtelevan menestyksen saavuttaneita kuuluisia nimiä. Mika Salo teki menestyneimmät ajonsa Ferrarin tallissa vuonna 1999, kun hän sai ajaa loukkaantuneen Schumaherin tilalla useita osakilpailuja päätyen lopulta kauden kolmanneksi.

Nuorten taitavaa ajoa autojen vioista huolimatta

2000-luvun alkaessa FI -ajajat olivat entistä nuorempia kun Kimi Räikkönen astui Sauber-tallin puikkoihin ja jatkoi sitten vuonna 2002 McLarenille. Samana vuonna nopean aloituksensa jälkeen hän sijoittui kauden toiseksi. Myös vuonna 2005 hän saavutti kakkossijan Fernando Alonson voittaessa maailmanmestaruuden täpärästi. Lopulta vuonna 2006 hän saavutti maailmanmestaruuden. Taitavia suomalaisia kuskeja tuli 2000-luvulla edelleen lisää, mutta Kimi Räikkönen on toistaiseksi viimeinen maailmanmestaruuden voittanut Formula 1 -kuski.