Lentävä suomalainen: Mika Häkkinen

1022Mika Häkkinen on toistaiseksi Suomen menestyksekkäin Formula 1 -kuljettaja ja voitti urallaan lajin kaksi maailmanmestaruutta. Hän aloitti moottoriurheilun jo kuusivuotiaana kilpaillen kartingissa, voittaen Suomen mestaruuden viisi kertaa. Hän ajoi yhden kauden Formula Ford -luokassa, kunnes siirtyi F3-sarjaan Englantiin ja voitti siellä mestaruuden suvereenisti vuonna 1990 Mika Salon saavuttaessa toisen sijan. Poikkeuksellisesti Häkkinen siirtyi suoraan F3-luokasta Formula 1:siin, näin jättäen väliin F3000-luokan. Sekä manageri Keke Rosberg, että silloinen Lotus-tallin tallipäällikkö Peter Collins vakuuttuivat suomalaisen otteista ratin takana ja päättivät antaa hänelle mahdollisuuden.

Häkkinen pärjäsi Lotuksessa hyvin ottaen huomioon tallin altavastaaja-aseman ja auton, jolla ei käytännössä ollut mahdollisuutta päästä voittoihin. Parin kauden jälkeen hän siirtyi McLarenille aluksi testikuljettajan rooliin. Tallin kakkoskuljettaja Michael Andretti päätettiin kuitenkin hyllyttää huonojen suoritusten vuoksi kolmen viimeisen kisan ajaksi. Mika pääsi näyttämään taitonsa kilpailukykyisellä autolla ja heti toisessa kilpailussa hän sijoittui kolmanneksi. Seuraavalla kaudella Häkkinen nousi Ayrton Sennan siirron myötä tallin ykköskuljettajaksi ja sijoittui kauden päätteeksi mestaruussarjan neljänneksi.

Onnettomuus ja ensimmäinen maailmanmestaruus

Häkkinen joutui vakavaan onnettomuuteen vuonna 1995 kauden päättäneessä Australian GP:n aika-ajoissa. Hänen autosta puhkesi takarengas yli 200 kilometrin tuntinopeudessa ja hän ajautui rajusti rengasvalliin. Häkkinen oli onnettomuuden seurauksena koomassa hetken aikaa ja kärsi vakavia niskavammoja. Hän kuitenkin toipui täysin seuraavan kauden alkuun mennessä ja osoitti heti ensimmäisistä kilpailuista lähtien, että onnettomuus oli vain lisännyt voitontahtoa. Vuonna 1998 nähtiin varsinainen jännitysnäytelmä, kun Mika Häkkinen ja Michael Schumacher taistelivat mestaruudesta rinta rinnan jättäen muut kuskit kauas taakse. Ferrarin moottoriongelmat ja Schumacherin keskeytys viimeisessä kisassa sinetöivät Häkkisen ensimmäisen maailmanmestaruuden.

Toinen maailmanmestaruus

Alkukausi vuonna 1999 oli odotetusti Häkkisen ja Schumacherin välistä taistoa, kunnes saksalainen loukkaantui ulosajossa ja joutui jättäytymään sivuun. Eddie Irvine tuli Ferrarin puikkoihin taistelemaan mestaruudesta ja antoi Häkkiselle yllättävän kovan vastuksen, sillä keskeytykset, tallin omat virheet ja tekniset ongelmat vaivasivat McLarenia koko kauden. Ferrari joutui skandaalin keskelle toiseksi viimeisen voitokkaan Malesian kisan jälkeen, kun heidän autossaan havaittiin olevan sääntöjenvastainen ilmanohjain. Tallin kaksoisvoitto hylättiin aluksi, joka olisi taannut mestaruuden suomalaiselle, mutta tuomio peruttiin myöhemmin. Mestaruus ratkesi vasta Japanin GP:ssä, jossa Häkkisen tuli voittaa kisa, voittaakseen myös maailmanmestaruus ja näin myös kävi. Häkkinen lopetti F1-uran vuonna 2001 ja ajoi sen jälkeen muutaman vuoden kohtuullisella menestyksellä vakioautojen DTM-sarjassa.