Kimi_Raikkonen_2016_MalaysiaEspoossa vuonna 1979 syntynyt Kimi Räikkönen on eräs tämän hetken suosituimmista ja seuratuimmista F1-kuljettajista. Tuhannet suomalaiset seuraavat jännityksellä Räikkösen edesottamuksia ja liikkeitä Ferrari-tallin F1-auton ratissa. Tässä artikkelissa kerromme jäämiehenäkin tunnetun Räikkösen tähänastisesta urasta.

Lapsuusvuodet ja uran alkuvaiheet

Kimi-Matias Räikkönen on pienestä asti ollut kiinnostunut autourheilusta, ja hän aloitti uransa kuljettajana karting-autojen ratissa 10-vuotiaana. Karting-luokkien jälkeen, vuonna 1999, Räikkönen siirtyi Formula Renault -sarjaan, jonka hän voitti seuraavana vuonna. Tästä seuraava askel olisi ollut Formula 3 -sarja, mutta lahjakkuutensa ja Sauberin yllättävän kuljettajavajeen vuoksi Räikkönen pääsi F1-sarjaan jo vuonna 2001. Verrattain vähäisestä kokemuksesta huolimatta hänelle myönnettiin ajo-oikeuden antava superlisenssi, ja Räikkönen vakuutti kaikki tulokaskaudellaan.

Ura McLarenilla

Vakuuttavan tulokaskauden jälkeen monet tallit olisivat mieluusti ottaneet Räikkösen omiin riveihinsä. Lopulta Räikkönen solmi sopimuksen Mika Häkkisen jalanjäljissä McLaren-tallin kanssa. Hän ajoi tallin autolla vuosina 2002-2006, mutta valitettavasti hän kärsi jatkuvista teknisistä ongelmista ja keskeytti noin kolmasosan ajamistaan osakilpailuista. Vaikka Räikkönen saavuttikin McLaren-tallissa monia osakilpailuvoittoja ja taisteli usein tosissaan kuljettajien maailmanmestaruudesta, ei hän yltänyt vielä tuolloin mestaruuteen.

Siirtyminen Ferrarille

Räikkösen siirtyminen Ferrarilla varmistui syksyllä 2006, kun talli vahvisti moninkertaisen maailmanmestari Michael Schumacherin lopettamisaikeet ja julkisti kuljettajakaksikkonsa seuraavalle vuodelle 2017. Räikkönen aloitti uransa Ferrarin ratissa voittamalla upeasti kauden ensimmäisen osakilpailun Australiassa. Hän voitti samana vuonna myös kuljettajien maailmanmestaruuden erittäin vaiherikkaan ja jännittävän sarjakauden päätteeksi ja lunasti näin paikkansa italialaisten sydämissä. Valitettavasti seuraavat kaudet eivät olleet yhtä menestyksekkäitä, ja kun Ferrari vaihto Räikkösen Fernando Alonsoon vuonna 2014, Räikkönen vetäytyi koko sarjasta ja päätti tehdä elämässään jotain aivan muuta.

Välivuodet 2010-2011

Jouduttuaan sivuun Ferrarilta Räikkönen neuvotteli myös muiden tallien kanssa, mutta päätti lopulta vetäytyä F1-sarjasta kokonaan. Välivuosien aikana hän ajoi rallin MM-sarjassa Citroën-tallin riveissä, mutta rallimaailmassa hän ei saavuttanut yhtä suurta menestystä kuin Formula 1 -radoilla.

Paluu F1-radoille

Räikkönen palasi F1-auton rattiin kaudella 2012 Lotus-tallin kuljettajana, ja hän onnistui kuin onnistuikin kamppailemaan kärkisijoituksista monissa osakilpailuissa kausina 2012-2013. Kaudella 2012 hän oli ainoa kuljettaja, joka onnistui ajamaan maaliin kaikissa 20 osakilpailussa. Kaudella 2014 Räikkönen kilpaili taas Ferrarin ratissa, vaikka hänen valintansa olikin herättänyt tallin sisällä myös ristiriitaisia mielipiteitä. Räikkösen ura jatkuu toistaiseksi Ferrari-auton ratissa, mutta uran jatkumisesta kauden 2017 jälkeen ei ole vielä tietoa.